ECU Tuning

Welkom op onze website...

Wat is ECU chiptuning bij G.O.P.

De meeste motoren in moderne auto's worden door een Electronic Control Unit (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Bij chiptuning bewerkt men de programma’s die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma's geschreven ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende automotor. De ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.

 

 

In België worden auto's zelfs gechiptuned in de omgekeerde richting omdat de wegenbelasting daar is bepaald op het motorvermogen. Sterke motoren worden bij

en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.

 

Vaak wordt een motor door middel van chiptuning "rijker" afgesteld - de motoren draaien tegenwoordig erg "arm" in verband met de huidige milieueisen. Door de rijkere afstelling is het rendement beter. Beter rendement is betere prestaties en gunstiger voor het verbruik (bij gelijk blijvende rijstijl). Voor het milieu is het slechter.

 

Als er een elektronisch geregelde inspuiting en ontsteking aanwezig is, ook wel motormanagement genoemd, is chiptuning mogelijk. Het managementsysteem (ECU) is de plaats waar alle informatie van de motor binnenkomt. De computer geeft aan de hand van de gemeten gegevens, de injectie en de turbo de opdrachten.

 

Sommige fabrikanten brengen zelfs verschillende vermogensvarianten van dezelfde motoren op de markt. Deze motoren worden softwarematig gemanipuleerd bij aankoop. Indien men de sterkere versie overweegt aan te schaffen bij de dealer, wordt er dus enkel simpelweg de sterkere softwarevariant geplaatst.

 

De nieuwste ECU's dienen uitgebouwd te worden om de anti chiptuning beveiliging(TPROT) te omzeilen en rechtstreeks de chips aan te spreken.

 

Wat stuurt het motorregelapparaat / de ECU allemaal aan?

Een motorregelapparaat bevat kenvelden. Deze kenvelden regelen bijvoorbeeld de volgende zaken zoals:

  • De Turbodruk
  • De hoeveelheid ingespoten brandstof
  • Het ontstekingstijdstip
  • De koppelbegrenzing
  • De roetbegrenzing
  • De lambdaregeling
  • De uitlaatgasrecirculatie

     

ECU Tuning

© GOP Tuning | Kiekenbosstraat 25, 9032 Wondelgem - Gent | BTW: BE 0437802174 | Tel. +32 479 101 800 | E-mail: info@goptuning.be