Downpijpe

Welkom op onze website...

Voordelen downpijpe

Een grotere downpipe heeft geen nadelen, alleen maar voordelen. Betere hitte afwending vanaf de turbo, beter opspoelen en veel beter doorlopen bovenin de toeren (vooral fijn met een dsg bak, die vaak echt het rode toeren gebied in trekt).

 

Een grotere downpipe met sportkat geeft minder turbogat (minder tegendruk).

Een grotere turbo geeft nooit minder turbogat (als je een tuning in een standaard turbo vergelijkt met een tuning van een grotere turbo, dan zal de grotere turbo ongeveer 500rpm later op de 400Nm komen. Echter loopt hij vanaf dat moment veel harder 'door" tot de toerenbegrenzer).

 

Een turbo spoelt fysiek ook niet sneller op dan origineel. Origineel staat de wastegate ook al 100% dicht tot de turbo op druk gekomen is. Vanuit daar loopt een getunde motor echter 'door' naar hogere drukken. Door optimalisatie van brandstof en ontstekingsmappen, kun je echter wel meer respons onderuit creëren, waardoor het lijkt alsof de turbo harder opkomt, het is vooral de motor die beter zijn best doet bij die toerentallen (onder de 2000rpm).

 

Dit heeft overigens niets met het rijgedrag van de dsg bak te maken, dat gaat vaak over deellast (half gas), half gas staat het koppel (gewenst) dan veel te hoog, waardoor de bak zenuwachtig gaat reageren. Tuningsbug dus.

 

Downpipe: meer koppel & motorvermogen via uitlaat

Een standaard uitlaat lijn kan niet optimaal 'flowen'. D.w.z. dat de uitlaatgassen aanzienlijk sneller door het uitlaatsysteem kunnen gaan. Dat betekent meer vermogen, en dat willen we allemaal natuurlijk!

 

Aftermarketdownpipe

En sportdownpipe is vaak een stuk groter dan de standaard variant. Daarnaast zitten er vaak letterlijk minder kronkels in de pijp. Dus minder weerstand in de downpipebochten.

 

 

Schop in je rug

Als je chiptuning gaat doen is het een absolute must om je uitlaat lijn aan te passen. Je wil immers het meeste uit je chip halen. Het meeste koppel en vermogen pak je door de downpipe te vervangen.

Uppipe, centre pipe en einddemper

Als je echt een 'schop in je rug' krijgen zul je:

1) uppipe (+/- 5 pk extra) 2) centre pipe (+/- 10 pk) 3) einddemper (+/- 8 pk)

moeten vervangen. Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 350.

Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.500. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.

 

Meer respons

Met name de koppel toename is aangenaam. Als je auto ook een turbo heeft zal het turbogat kleiner worden. Als de turbo eenmaal begint te draaien zul je merken dat je echt in je stoel gedrukt wordt!

 

Minder tegendruk

De grotere downpipe minimaliseert tegendruk uit het uitlaatsysteem, daardoor spoelt de turbo sneller op.

Downpijpe

© GOP Tuning | Kiekenbosstraat 25, 9032 Wondelgem - Gent | BTW: BE 0437802174 | Tel. +32 479 101 800 | E-mail: info@goptuning.be